Kun lämpötila laskee ulkona nollan alapuolelle, tulee auton moottorin ja sisätilojen etukäteen tehty lämmittäminen tarpeeseen. Suomessa nollan alapuolella ollaan usein, joten siksi  juuri suomalaisille autojen lämmitys on aihe, joka puhututtaa ja josta olisi tärkeää tietää edes alkeet. Tässä postauksessa jaamme vinkkejä auton lämmittämiseen.

Auton esilämmitys on tärkeää turvallisuuden ja ajomukavuuden vuoksi. Se säästää myös auton moottoria ja sen avulla voidaan vähentää kulutusta ja päästöjä – unohtamatta myöskään matkustusmukavuutta. Vaihtoehtoja auton lämmittämistä varten on verkkovirralla toimiva lohkolämmitin, letkulämmitin tai öljypohjan säteilylämmitin. Näistä vaihtoehdoista paras löytyy tutustumalla oman autosi toimintoihin ja mahdollisuuksiin.

Moni miettii, miten ajastaa sähkökäyttöinen esilämmitin. Tähän on kolme helppoa muistisääntöä: Kun lämpötila on nollan ja -5 asteen välissä, riittää auton lämmitykseen puolesta tunnista tuntiin, kun asteet laskevat -5 ja -10 asteen välille lämmitysaika on 1-2 tuntia ja kun mittari laskee alle kymmeneen pakkasasteeseen, vaaditaan lämmittämiseen aikaa kahdesta kolmeen tuntiin. Polttoainetoimisella lisälämmittimellä nollan tuntumassa riittää kymmenisen minuuttia ja alle kymmenessä miinusasteessa lämmitys ottaa puolisen tuntia. 

Matkustus- ja ajomukavuutta ei sovi väheksyä lämmityksen hyötyjä miettiessä. Etukäteen lämmittämällä ikkunat ovat kuivat jo kymmenessä minuutissa ja ratista tarkenee napata kiinni ilman että sormet jäätyvät rattiin. Näkyvyys ja ajomukavuus on myös tärkeä turvallisuustekijä, sillä etenkin pimeinä talviaamuina on ehdottoman tärkeää pystyä havainnoimaan ympäristö kaikista kulmista. 

Kylmänä startattu moottori ahnehtii polttoainetta: reilun kymmenen asteen pakkasessa moottorin käynnistäminen syö moottoria yhtä paljon kuin sadan kilometrin ajo. Siksi lämmityksestä syntyviä laitehankinta- tai polttoainekuluja kannattaa todella miettiä pitäen mielessään, että lämmittäminen on pitkässä juoksussa sekä taloudellisempi että ekologisempi ratkaisu kuin koneen pyörittäminen kylmänä.