Hienoimpien autojen koetaan usein olevan käyttämättömänä ostettuja upouusia malleja, mutta toisten mielestä erityisesti vanhoissa autoissa on sitä jotakin. Yleensä tyylikkäimmiksi koetut vanhat autot ovat klassikkomalleja, kuten Jaguaareja tai Chevroleteja. Mutta voisi sanoa, että aivan kaikilla automerkeillä on omat harrastajansa, jotka näkevät kauneutta sielläkin, missä useimmat eivät sitä näe.
Autoalan opiskelijat kunnostivat vanhan auton
Vanha Opel Kadett sai uuden elämän, kun Lapuan oppilaitos Sedun autoalan opiskelijat laittoivat auton kuntoon työssäoppimisjaksollaan. Auton malli oli Opel Kadett B rallye 1900 ja vuosimalli 1968. Opel Kadett B -malli julkaistiin kesällä 1965 Frankfurtin autotapahtumassa Saksassa. Tuo malli oli Opel Kadettin A-mallia pidempi, leveämpi ja painavampi. B-mallin valmistus lopetettiin kesällä 1973, joten Opel Kadett B-mallia on saatavilla vain vuosimalleja 1965 – 1973.
Opel Kadett B:n rallye-mallissa oli coupé-runko. Siinä oli alun perin musta kojelauta ja mustat tekonahkaiset istuinsuojukset. Ulkopinnoissakin oli mustat raidat. Lapualaiset opiskelijat tuunasivat tästä Opelista kuitenkin sinisen värisen. Konepellissä on myös toista, tummempaa sinistä väriä. Opiskelijoiden tavoitteena oli tehdä autosta sellainen, että sen voisi rekisteröidä museoautoksi. Lähtökohteena heillä oli ajokelvoton autonromu. Juuri tällaisia töitä voivat autoalan opiskelijat tulevaisuudessa saada, jos joku autoalan harrastaja saa käsiinsä jonkun pihan perällä ruostuneen romuauton, josta olisi kuitenkin tarkoitus saada käyttöauto satunnaiseen kruisailuun.
Tällaiset huonoon kuntoon päässeet uudistuskohteet tarvitsee yleensä purkaa osiin, jotta kaikki osat saadaan tarkistettua ja kunnostettua sekä tarpeen mukaan vaihdettua uusiin. Nämä opiskelijat myös hiekkapuhalsivat auton korin. He hitsasivat, pohjustivat ja hioivat autoa. Lopulta heidän tarvitsi teipata ja suojata autoa ryhtyessään laittamaan pinnoitetta ja väriä auton pintaan.
Museoajoneuvollakin saa ajaa
Sitä artikkelissa ei kerrottu, että kenen käyttöön tämä kunnostettu Opel Kadett lopulta päätyi. Museoajoneuvot eivät yleensä ole mitään arkikäytössä olevia autoja, mutta ei ole kiellettyä ajaa niillä vaikka vuoden jokaisena päivänä. Museoautoille voi ottaa museoautovakuutuksen, jolloin niillä saa ajaa vain 30 päivänä vuodessa. Jokapäiväisessä käytössä museoajoneuvolle on otettava tavallinen autovakuutus. Museoautojen on oltava vähintään 30 vuotta vanhoja ja niiden on mentävä läpi museokatsastuksessa.